onsdag 14 maj 2014

Akademiker varnar om farorna med PISA

Exam by albertogp123, on Flickr
Creative Commons Attribution 2.0 Generic License by albertogp123

Cirka hundra ledande pedagoger har skrivit ett öppet brev till OECD där de uttrycker hård kritik mot PISA-rankningen enligt en artikel i brittiska The Guardian: Academics warn international school league tables are killing 'joy of learning'. De vill att nästa omgång av PISA-tester ska ställas in och att OECD funderar över vilka effekter rankningssystemet har på världens skolor och utbildningspolitik. Att skapa ligatabeller mellan länder baserade på resultaten av flervalstester skapar en kortsiktig utbildningspolitik som satsar på testning och utantillinlärning för att kunna klättra i ligatabellen. De ser att testningsvågen tar bort det lustfyllda lärandet och att nödvändiga mjuka kompetenser som kollaboration, reflektion och livslångt lärande nonchaleras till förmån för faktainlärning.

- Finally, and most importantly: the new Pisa regime, with its continuous cycle of global testing, harms our children and impoverishes our classrooms, as it inevitably involves more and longer batteries of multiple-choice testing, more scripted "vendor"-made lessons, and less autonomy for teachers. In this way Pisa has further increased the already high stress level in schools, which endangers the wellbeing of students and teachers.

Läs även en kort reflektion om detta av Jan Svärdhagen (Högskolan Dalarna): OECD dödar lusten att lära.

Inga kommentarer: