lördag 7 november 2015

Programmering i skolan - Sverige halkar efter

#21 :: 01/21/10 :: I program in my sleep by racheocity, on Flickr
Creative Commons Creative Commons Attribution-No Derivative Works 2.0 Generic License  by racheocity

I flera länder (Finland, Estland, Storbritannien m fl) får elever redan i grundskolan grundläggande färdigheter i programmering och det finns många möjligheter att fördjupa sig på gymnasienivå. I Sverige är det bara obligatoriskt på en inriktning av teknikområdet på gymnasiet. En artikel i Skolvärlden, Svensk skola halkar efter i it-utvecklingen, lyfter frågan om flera svenska elever bör också få prova programmering. Många menar att programmering bör få vara ett gymnasiegemensamt ämne och att alla borde få prova på under grundskolan. Det handlar om att få en känsla för hur man skapar digitala resurser, appar, webbsidor och spel. Enligt Björn Regnell, professor i programvarusystem vid Lunds tekniska högskola:

Att elever får grundläggande kunskaper om hur datorer och andra maskiner styrs borde vara lika självklart som att de lär sig hur en glödlampa tänds.

Samtidigt skriver Stefan PålssonSkolverkets Omvärldsblogg om hur programmering och speldesign främjas i brittiska och norska skolor med flera goda exempel, Ämnesövergripande och skapande programmering.

... det handlar om att hjälpa barn att bli kreativa med datorer och programmering så att de kan bli delaktiga i skapandet av sin egen framtid. Tanken är dock inte att alla ska bli programmerare ... Det är egentligen samma sak som när barn lär sig att skriva: de ska inte bli författare utan de ska utveckla kunskaper och förmågor som de behöver i många olika praktiska sammanhang.

Inga kommentarer: