fredag 19 februari 2016

Öppna nätkurser för tusentals - ny svensk MOOC-rapport

Bild: Fores
En ny svensk rapport om massiva öppna nätbaserade kurser (MOOC) har publicerats av tankesmedjan Fores. Rapporten, Öppna nätkurser för tusentals, har skrivits av Evelina Stadin och beskriver hur moocar har utvecklats under de 8 senaste åren och tittar främst på den europeiska utvecklingen. Den väcker flera frågor kring vart denna nya utbildningsformen betyder både för högre utbildning och för kompetensutveckling och  det livslånga lärandet. .

- Den här rapporten beskriver moocarnas korta historia och utveckling. Genom intervjuer med ansvariga för moocplattformar i fyra europeiska länder – Frankrike, Storbritannien, Tyskland och Sverige – ger författaren några ögonblicksbilder av vart utbildningarna kan vara på väg. Vilka deltar? Hur uppfattas moocar inom utbildningssystemet och på arbetsmarknaden?
Rapporten ingår i Fores projekt om hur automatisering påverkar framtidens arbetsmarknad och fördelning.

Rapporten lanserades vid ett seminarium hos Fores där Evelina Stadin presenterade de viktigaste punkterna och sedan blev det en paneldiskussion mellan henne, Annika Pontén, avdelningschef och biträdande universitetskansler på Universitetskanslerämbetet (UKÄ), Andreas Bergström, vice VD på Fores och jag själv. 


Inga kommentarer: