tisdag 6 mars 2018

Läraren som undervisar om datorer, utan datorer

(FACEBOOK / OWURA KWADWO HOTTISH)
En bra lärare har förmågan att improvisera och kan skapa bra lektioner även utan nödvändiga resurser. Ett bra exempel på detta är läraren Richard Appiah Akoto som undervisar i datoranvändning på en skola i Ghana. Bilderna där han visar klassen hur man använder Microsoft Word på tavlan har blivit en världsnyhet under den senaste veckan. Eftersom skolan inte har några datorer får han undervisa om datoranvändning utan datorer, med bara en krittavla som verktyg.

Enligt en artikel i Skolvärlden, Virala läraren: Lär eleverna om datorer – utan datorer, har bilder från Rickards klassrum spridits som löpeld i sociala medier och artiklar har publicerats i internationella nyhetssajter som CNN.

- Det här är inte första gången jag har ritat upp det, jag har gjort det ofta i mitt klassrum. Jag gillar att lägga upp bilder på Facebook så jag tyckte att det var kul att dela det här. Jag visste inte att det skulle få så mycket uppmärksamhet, säger läraren till Quartz Africa.

Den globala uppmärksamheten har resulterat i att självaste Microsoft har nu lovat att skänka datorer till skolan.

Inga kommentarer: